Szukaj na tym blogu

wtorek, 29 sierpnia 2017

日本古代貨幣の創出 無文銀銭・富本銭・和同銭 - 今村啓爾

Początki japońskiego mennictwa owiane są mgłą tajemnicy. Uczeni spierają się o to, którą z antycznych monet można nazwać pierwszym pełnoprawnym pieniądzem Japonii. W tym sporze głos zabiera 今村啓爾 (Imamura Keiji), który w swojej książce 日本古代貨幣の創出 無文銀銭・富本銭・和同銭, czyli "Geneza starożytnego japońskiego pieniądza - Mumon ginsen - Fuhonsen - Wado kaichin", stara się rozwikłać ten problem.

Okładka 日本古代貨幣の創出 無文銀銭・富本銭・和同銭
Autor skupia się na trzech tytułowych monetach: srebrnych mumon ginsenach, fuhonsenach z brązu i wado kaichin odlewanych zarówno w srebrze, jak i brązie. Analizuje je na podstawie odkryć archeologicznych i danych metalurgicznych, a także szuka na ich temat informacji w źródłach pisanych, w tym wypadku są to: druga najstarsza japońska kronika - Nihon-Shoki (日本書紀, 日本紀) i Shoku Nihongi (続日本紀). Ponadto w publikacji nie brak informacji na temat: technik wytwarzania monet, infrastruktury menniczej, ówczesnego górnictwa, wczesnej japońskiej gospodarki monetarnej, itd. To wszystko dodatkowo wzbogacone jest tłem historycznym. Myślę, że jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych dziejami mennictwa japońskiego.


Spis treści:

Przedmowa
Wstęp

I. Odkrycie monet fuhonsen
  1. Problematyka źródeł historycznych
  2. Znane monety fuhonsen z epoki Edo
  3. Ponowne odkrycie monet fuhonsen
  4. Pozostałości mennicy w ruinach pałacu w Asuka
  5. Datacja numizmatów
  6. Zestawienie znalezisk
  7. Symbolika siedmiu gwiazd z awersu monety fuhonsen
  8. Fuhonsen - amulet, który nie przyniósł szczęścia

II. W poszukiwaniu najstarszej formy pieniądza
  1. Zrozumienie regulacji prawnych dotyczących pieniądza
  2. Różne teorie na temat najstarszej jednostki monetarnej
  3. Koncepcje z punktu widzenia archeologa

III. Czym w istocie były mumon ginsen?
  1. Pierwsze znalezisko
  2. Wykopaliska w świątyni Sofukuji
  3. Zestawienie znalezisk
  4. Próba datacji
  5. Kontrmarki i inskrypcje
  6. Waga
  7. Mumon ginsen jako praktyczny środek wymiany pieniężnej

IV. Prawda o wado kaichin
  1. Warianty
  2. Stosunek wartości mumon ginsena do wado kaichin
  3. Reforma 6 roku ery Yoro i zmiany kursu wymiany
  4. Dlaczego powstała moneta wado kaichin?
  5. Emitent monet mumon ginsen
  6. Srebrne i brązowe wado kaichin jako jednostki monetarne tej samej wartości
  7. Wado kaiho czy wado kaichin?

V. Cechy dystynktywne pierwszych japońskich emisji
  1. Wartość chińskiej monety z brązu - porównanie
  2. Prawdziwa przyczyna ograniczenia cyrkulacji monety miedzianej
  3. Środki wspomagające gospodarkę monetarną
  4. Bilon z brązu jako pieniądz o wartości nominalnej
  5. Zakaz prywatnej emisji pieniądza

VI. Tło historyczne czasu pierwszych emisji
  1. Górnictwo rud srebra i miedzi
  2. Tło historyczne

VII. Narodziny pieniądza
  1. Co to jest pieniądz?
  2. Srebro jako międzynarodowy środek wymiany
  3. Narodziny pieniądza i charakter pierwszych emisji
  4. Riukiuańskie kai yuan tong bao i obieg monetarny w okresie średniowiecza
  5. Zdezaktualizowane koncepcje

Rozdział dodatkowy: Odkrycie drewnianych tabliczek na stanowisku archeologicznym w Fujiwara-kyo - rozwój badań nad znaleziskiem

Tablice chronologiczne i wykresy
Posłowie


Spis treści w języku oryginalnym:

学術文庫版まえがき

はじめに

第一章 富本銭の発見
    1 文献記録への疑問
    2 江戸時代から知られていた富本銭
    3 富本銭の再発見
    4 飛鳥池遺跡の造幣所跡
    5 富本銭の年代を推理する
    6 富本銭の出土地
    7 富本銭の七星の意味
    8 厭勝銭ではなかった富本銭

第二章 最古の貨幣の追求
    1 貨幣関係法令を読み解く
    2 最古の貨幣についてのさまざまな説
    3 考古学者の考え方

第三章 無文銀銭とは何か
    1 最初の発見
    2 崇福寺塔跡からの出土
    3 無文銀銭の出土例
    4 無文銀銭の年代を推理する
    5 刻印と文字
    6 無文銀銭の重量
    7 無文銀銭は実用流通銭だった

第四章 和同開珎の真相
    1 さまざまな和同開珎
    2 無文銀銭と和同銀銭の交換比率が語るもの
    3 養老六年のレート改定の意味
    4 和同銀銭はなぜ作られたのか
    5 無文銀銭の発行者
    6 和同開珎銀銭と銅銭は等価だった
    7 「和同かいほう」か「和同かいちん」か

第五章 日本の初期貨幣の独自性
    1 中国の銅銭価値との比較
    2 銅銭禁止の真の理由
    3 銅銭の強化策
    4 名目貨幣として作られた銅銭
    5 私鋳の禁止

第六章 貨幣発行の歴史的背景
    1 銀山と銅山の実態
    2 歴史的背景

第七章 貨幣の誕生
    1 貨幣とは何か
    2 国際通貨としての銀
    3 貨幣の誕生と初期貨幣の性格
    4 琉球の開元通寶と中世の貨幣流通
    5 覆された従来の研究

追加新章 藤原京『門傍』木簡の発見--さらなる展開
略年表と資料抜粋
あとがき

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz