Ostatnio
na forum Poszukiwanie Skarbów w dziale identyfikacja pojawiła się ciekawostka -
moneta qian long tong bao z płaskim rewersem. Niby nic takiego, moneta obiegowa
może się przecież wytrzeć. Okazuje się jednak, że z nią związana jest inna
historia. Zapraszam do lektury.
Monety
qian long tong bao w przeważającej większości odlewane były w latach 1736-1795.
Produkowano je aż w 33 mennicach. Na awersach posiadały inskrypcję, która była
świątynnym imieniem cesarza Gaozonga (Qianlong) z dynastii Qing (1644-1912).
Rewersy monet opatrzone były mandżurskimi napisami określającymi mennice. Wyjątek
stanowiły qian long tong bao odlewane w mennicach prowincji Xinjiang oraz
emisja stanowiąca żołd dla armii interweniującej w Wietnamie. Emisje z
Xinjiangu posiadały na awersach oznaczenia mennicy zapisane w dwóch alfabetach
– mandżurskim i odmianie arabskiego przystosowanego do lokalnych języków
tureckich. Qian long tong bao odlewana na potrzeby armii na rewersie posiadała
zapisaną znakami chińskimi inskrypcję Annam (Wietnam). Dodam jeszcze
ciekawostkę, otóż po śmierci cesarza Gaozonga, mennice w Xinjiangu dalej
produkowały monety z jego imieniem świątynnym. Znane są dziś emisje z lat
1800-1828 i 1875-1908. Monety z tych nakładów posiadają wyraźne cechy dystynktywne
odróżniające je od tych produkowanych za życia Gaozonga.
Cesarz Gaozong. Źródło: Wikipedia |
Awers i płaski rewers monety qian long tong bao. Zdjęcia dodane za zgodą autora. |
Cechą odróżniającą monetę z forum Poszukiwanie
Skarbów jest zatem rewers – zupełnie płaski. Gdy pierwszy raz ją zobaczyłem
zacząłem podejrzewać, że jest to jakaś prywatna emisja wietnamska imitująca
qian long tong bao. Rzeczywiście takie monety powstały w Wietnamie, ale różniły
się znacznie od tej z forum. Posiadały inną wagę, rozmiary, a ich kaligrafia
miała inny styl. Nie mogła to być wietnamska can long thong bao. Wtedy
pomyślałem sobie, że może to być jakaś nieoficjalna chińska emisja na szkodę
emitenta, ale awers posiadał zbyt dobrze odlane znaki. Zbyt mocno przypominały oficjalne
emisje. Co zatem stało się z rewersem? Z pomocą w wyjaśnieniu przybył dr Werner
Burger. W odpowiedzi na mojego maila opatrzonego zdjęciami numizmatu napisał:
The
coin in the picture is genuine. Originally on the reverse was the Manchu mint
name, and the Chinese were not that fond of the Manchu, so they rubbed it out.
Those coins are not that rare, in every string you can find one o two.
Tłumaczenie: Moneta na zdjęciu jest oryginalna. Pierwotnie na jej
rewersie była mandżurska nazwa mennicy, a Chińczycy nie darzący Mandżurów miłym
uczuciem po prostu ją starli. Te monety nie są rzadkością, w każdym sznurze
monet można znaleźć jedną lub dwie sztuki.
Przypomina to trochę historię nam nieodległą,
gdy nasze podziemie niepodległościowe w dobie PRL-u puncowało koronę nad głową
orła na monetach. Rzeczywiście jest to bardzo podobna historia. Trzeba
pamiętać, że cesarz, za którego panowania powstała qian long tong bao pochodził
z obcej Chińczykom dynastii – najeźdźców z Mandżurii, którzy w XVII obalili
rodzimą dynastię Ming. Ta, znów dla obywateli Kraju Środka była symbolem walki
o niepodległość i wyzwolenia spod mongolskiego jarzma. Obaliła ona również
obcą, wywodzącą się od Czyngis Chana dynastię Yuan, która rządziła Chinami w
latach 1271-1368.
Mandżurowie (dynastia Qing) przejęli władzę w
Chinach w 1644 roku. Mimo, że z czasem ulegli kulturze chińskiej i ideologii
konfucjańskiej nie asymilowali się z ludnością Kraju Środka. Stworzyli
oddzielną kastę arystokratyczną. Przez samych Chińczyków postrzegani byli jako
barbarzyńcy spoza Wielkiego Muru, co częściowo było prawdą. Mandżurowie
wywodzili się z plemion dżurdżeńskich prowadzących nomadyczny tryb życia. Należeli
do wielkiej ałtajskiej rodziny ludów zamieszkujących Wielki Step (tej samej, do
której należeli Mongołowie, Ujgurzy, Tatarzy, Hunowie, Awarowie, Turcy itd.).
Cesarz Gaozong na polowaniu. Obraz z epoki. Źródło: Wikipedia |
Aparat państwowy stworzony przez dynastię Qing
ograniczał elitom chińskim dostęp do ważnych stanowisk w administracji. Hermetyczny
charakter społeczności mandżurskiej też wzmagał niechęć wśród chińskich
poddanych. Nie dziwi zatem fakt, że w czasie panowania Mandżurów Chińczycy organizowali
opór. Powoływali do życia konspiracyjne organizacje, takie jak na przykład:
Stowarzyszenie Białego Lotosu czy Pięść w Imię Sprawiedliwości i Pokoju. Zrzeszenia
te i ich odłamy wznieciły wiele powstań antymandżurskich, które mocno osłabiły
dynastię Qing przyczyniając się w efekcie do jej upadku.
Wyżej opisywana monet jest ciekawym świadkiem historii.
Dowodzi, że walka przeciw Mandżurom trwała nie tylko na polach bitew, ale także
w sferze kultury, w umysłach Hanów (rdzennych Chińczyków). Niby normalna moneta
qian long tong bao, jakich za panowania Gaozonga powstały miliardy, a jednak wyjątkowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz